شهرستان
کد خبر : 172
دوشنبه - 3 دی 1397 - 22:56
شرکت اعضاو امدادگران جمعیت هلال احمر ابرکوه در طرح جنگلانه باهدف احیای رویشگاه‌های جنگلی آسیب‌دیده

شرکت اعضاو امدادگران جمعیت هلال احمر ابرکوه در طرح جنگلانه

شرکت اعضاو امدادگران جمعیت هلال احمر ابرکوه در طرح جنگلانه باهدف احیای رویشگاه‌های جنگلی آسیب‌دیده.

جنگلانه یک پروژهٔ زیست‌محیطی غیر دولتی است که از سال ۱۳۹۳ برای احیای رویشگاه‌های جنگلی آسیب‌دیدهٔ ایران راه‌اندازی شده‌است.

جنگلانه یک طرح داوطلبانه است که برای پنجمین سال متوالی در سراسر کشور به صورت یک طرح ملی در ۳۰ آذرماه اجرا می‌شود.

جشن یلدای هلالی ها

شب یلدای به یادماندنی هلالی ها در پایگاه امداد و نجات شهید دهقان، پایگاه موقت امداد و نجات شهید حیدری و کانون دانشجویی هلال احمر شهرستان ابرکوه

 

برای دیدن تصاویر بر روی لینک کلیک کنید

 

 

 

 

برگزاری انتخابات کانون دانش آموزی هلال احمر شهرستان ابرکوه

برگزاری انتخابات کانون دانش آموزی هلال احمر شهرستان ابرکوه

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان ابرکوه، خلیل اکرمی  رئیس جمعیت هلال احمرشهرستان ابرکوه اظهار داشت : انتخابات کانون دانش آموزی هلال احمر در دبیرستان امیر کبیر با هدف تعیین اعضا شورای اجرایی کانون و تعیین دبیر کانون دانش اموزی برگزار شد.

خلیل اکرمی  افزود: این انتخابات با حضور پرسنل جمعیت هلال احمر ، جمعی از مسئولان آموزشگاه طبق آیین نامه کانون های دانش آموزی برگزارشد که پس از رای گیری ۵ نفر عضو شورا و ۲ نفر به عنوان علی البدل انتخاب شدند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت کانون های دانش اموزی تصریح کرد: این کانون‌ها با اهداف جذب، سازماندهی،  تلاش در جهت تقویت روحیه انسان دوستی و نوع دوستی درمیان دانش آموزان با انجام برنامه های بشردوستانه و عام المنفعه و تلاش برای برقراری صلح جهانی و تأمین آرامش انسان‌ها و تضمین سلامت روان‌ها فعالیت می کنند.

برگزاری دوره اموزشی پای درس ماه با حضور بیش از 40 نفر از مربیان و مدیران مهدهای کودک و پیش دبستانی شهرستان ابرکوه

برگزاری دوره آموزشی پای درس ماه

برگزاری دوره اموزشی پای درس ماه با حضور بیش از 40 نفر از مربیان و مدیران مهدهای کودک و پیش دبستانی شهرستان ابرکوه

این دوره اموزشی با هدف اشنایی مربیان کانونهای غنچه های هلال و دانش اموزی با تاریخچه ، اصول،اهداف و فعالیت های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید. دراین دوره اموزشی مربیان ومدیران مهد های کودک و پیش دبستانی شهرستان با مهارت های امدادی از جمله کمک های اولیه مورد نیاز یک مربی، خونریزی، پانسمان و بانداژ،خفگی ،شکستگی و آتل بندی وحمل مصدوم سوختگی اشنا شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آغاز اجرای طرح امداد و نجات زمستانه جمعیت هلال احمر خبر داد و اظهارداشت: این طرح به مدت ۹۲ روز و با به‌کار گیری ۴ هزار و ۴۲۵ نفر روز نیروی عملیاتی اجرا خواهد شد.

آغاز طرح امداد و نجات زمستانه جمعیت هلال احمر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مرتضی سلیمی با اشاره به اینکه طرح امداد و نجات زمستانه جمعیت هلال احمر از ۲۲ آذرماه آغاز می شود و تا ۲۳ اسفند ادامه دارد، گفت: این طرح به مدت ۹۲ روز و با به‌کار گیری ۴ هزار و ۴۲۵ نفر روز نیروی عملیاتی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد:یک هزار و ۲۴۵ پایگاه شامل ۵۵۹ پایگاه ثابت و ۶۸۶ پایگاه سیار هلال احمر در مدت زمان اجرای طرح امداد و نجات زمستانه، خدمات امدادی را به هموطنان ارائه می دهند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه با تاکید بر به‌کارگیری ۲ هزار و ۷۹۵ نفر روز نیروی امدادی در پایگاه های ثابت امداد و نجات شامل پایگاه های جاده ای، کوهستان و ساحلی، اضافه کرد: یک هزار و ۶۳۰ نفر روز هم در پست های موقت و سیار شامل پست های مرکز استان، شعبه، زمستانی، ساحلی، آنست و امداد هوایی مشغول به خدمت رسانی خواهند شد.

سلیمی درباره منابع ترابری به‌کارگیری شده در قالب اجرای طرح امداد و نجات زمستانه جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۶۴ دستگاه خودروی نجات، ۵۲ دستگاه خودروی ویژه عملیاتی آرگو،۱۱ خودروی فرماندهی ارتباطات، ۴۸۰ دستگاه موتورسیکلت امدادی، ۲۴ فروند بالگرد و یک هزار و ۳۲۸ دستگاه سایر خودروهای کمک دار و پشتیبان عملیات به منظور ارائه خدمات امدادی به هموطنان به کار گیری می شود.

توصیه نامه کارشناسان جمعیت هلال احمر بر اساس تجربیات قبلی و پژوهش های بین المللی

قبل، حین و بعد از وقوع زلزله چه کار کنیم؟

زلزله خبر نمی کند. زمان، مکان و شدت آن هم در هیچ کجای دنیا با دانش فعلی بشر قابل پیش بینی نیست. تنها چاره کار این است که خودمان را برای وقوع آن همیشه آماده نگه داریم.

قبل، حین و بعد از وقوع زلزله چه کار کنیم؟/ توصیه نامه کارشناسان جمعیت هلال احمر بر اساس تجربیات قبلی و پژوهش های بین المللی

زلزله خبر نمی کند. زمان، مکان و شدت آن هم در هیچ کجای دنیا با دانش فعلی بشر قابل پیش بینی نیست. تنها چاره کار این است که خودمان را برای وقوع آن همیشه آماده نگه داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، در چند ماهه اخیر که موضوع زلزله در کشور ما داغ بوده برای آماده سازی و کاهش تلفات ناشی از زلزله توصیه های زیادی توسط رسانه های مختلف منتشر شده است که گاه ضد و نقیض بوده و برخی از اصول آن نیز در شرایط فعلی کشور ما قابل دفاع نیست. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد امدادرسان بین المللی با توجه به تجربیات فراوان در این حوزه و کارشناسان مجرب و نیز با توجه به پژوهش های انجام شده در سراسر دنیا توسط جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر مجموعه ای کارشناسی شده از توصیه های امدادی در قبل، حین و بعد از وقوع زلزله را بررسی و تدوین کرده است.

هیچ توصیه نامه ای قطعی و کامل نیست؛ با این حال متناسب با شرایط کشور ما این توصیه نامه کارشناسی شده و متناسب با تجربیات گذشته و مقتضیات فعلی است.

مهمترین اقدامات قبل، حین و بعد از زلزله

بسیاری از نقاط کشور ما در معرض خطر زلزله است. بنابراین همه ما در صورتی که آمادگی کافی برای مواجهه صحیح با زلزله را نداشته باشیم؛ ممکن است از عواقب ناشی از آن، آسیب‌های شدیدی ببینیم. همه ما می‌توانیم با انجام اقدامات ساده، از سلامت خود و اطرافیانمان، به نحو مؤثری محافظت کنیم.

با دانش فعلی بشر زمان، مکان و بزرگای زلزله قابل پیش بینی نیست. بنابراین اسیر شایعات بی اساس در این زمینه نشوید.

حفظ آرامش و خونسردی، لازمه رویارویی با هر حادثه ای است. رفتارهای هیجانی و احساسی در زلزله، می تواند منجر به آسیب های جسمی و روانشناختی شود.

قبل از وقوع زلزله

* هنگامی که می‌خواهید خانه‌ای بخرید یا اجاره کنید؛ نقشه سازه و تأسیسات را از مالک دریافت کنید و از یک مهندس ساختمان بخواهید تا ساختمان را از نظر مقاومت در برابر زلزله بررسی کند. اگر قبلاً هم منزلی را تهیه کرده‌اید؛ می‌توانید از یک مهندس ساختمان، در مورد میزان مقاومت منزلتان یا امکان مقاوم سازی آن در برابر زلزله، مشاوره بگیرید.

* عیوب سیم‌کشی ساختمان‌، نشت لوله‌های گاز و ‌ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب را رفع کنید. برای این کار حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

* آبگرمکن‌، یخچال‌، فریزر، اجاق گاز و اشیای بلند و بسیار سنگین ‌باید با بست یا تسمه‌های مناسب، به کف و دیوار منزل محکم شوند. همچنین کمد لباس، قفسه‌ها، بوفه ها، آینه‌ها و تابلوهای دیواری منزل باید ‌به خوبی در جای خود محکم شوند. برای انجام این کارها از یک فرد صلاحیت‌دار کمک بگیرید.

* اشیای بزرگ یا سنگین و همچنین ظروف شیشه‌ای‌، ظروف چینی و سایر اشیای شکستنی و ظروف حاوی مواد خوراکی و شیمیایی‌ را در قفسه‌های پایین کابینت و کمد قرار دهید.

* لوسترها را در جای خود محکم کنید.

* در هر اتاقی‌، محل‌های امن را مشخص کنید (‌مثلاً زیر یک میز محکم یا کنار ستونها یا دیوارهای مجاور آنها). در هر بار تمرین پناهگیری، در این محل‌ها پناهگیری کنید تا انجام این عمل در زمان وقوع زلزله، نیاز به صرف وقت نداشته باشد.

* به طور مرتب با اعضای خانواده‌، مراحل پناهگیری را به نحو زیر تمرین کنید:

روی زانوهای خود بنشینید! سر و گردن خود را با دست و بازوانتان بپوشانید! اگر محل امنی که از قبل معلوم کرده‌اید؛ فاصله زیادی با شما ندارد، در همان حالت نشسته روی زانوها، در حالی که با یک دست از سر و گردن خود محافظت می‌کنید؛ به آن نقطه امن بروید و صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود.

* بعد از زلزله ممکن است سیستم های ارتباطی دچار اختلال شود و امکان ارتباط وجود نداشته باشد. بنابراین با افراد خانواده قرار بگذارید که اگر هنگام وقوع زلزله، بیرون از خانه بودید؛ کجا همدیگر را پیدا کنید. این محل باید جای امنی باشد که بر اثر زلزله احتمالی کمتر صدمه ببیند (مثلاً پارک نزدیک محل سکونت).

* کیف شرایط اضطراری (شامل جعبه کمک های اولیه، مقداری پول نقد، کپی کارت شناسایی اعضای خانواده و اسناد مهم، آب بسته بندی شده، غذای خشک و فاسد نشدنی، رادیو باتری خور با باتری اضافه، چراغ قوه با باتری اضافه، مقداری طناب، کنسرو بازکن، سوت، وسایل بهداشت شخصی، لباس مناسب، کفش، زیرانداز پلاستیکی، داروهای مورد نیاز بیماران در خانواده و …) را برای شرایطی که مجبور به ترک منزل هستید؛ تهیه کنید.

* کمک های اولیه و مهارتهای خودامدادی را بیاموزید.

 

در زمان وقوع زلزله

  • اگر داخل منزل هستید:

* اگر در ساختمان (خانه یا محل کار) هستید؛ بهترین اقدام پناهگیری است.

* برای اینکه زلزله شما را زمین نزند، روی زانوهای خود بنشیند.

* برای آنکه خودتان را در برابر اشیای پرتاب شده در فضای منزل، محافظت کنید؛ با بازوان خود، سر و گردنتان را بپوشانید.

* اگر در معرض خطر اشیائی که سقوط می‌کنند هستید و می‌توانید بدون آنکه خطری شما را تهدید کند، حرکت کنید؛ برای محافظت بیشتر، به حالت چهار دست و پا حرکت کنید و در زیر یک میز یا نیمکت محکم قرار بگیرید.

* اگر میز یا نیمکت محکمی در نزدیک شما نیست؛ به حالت چهار دست و پا حرکت کنید و کنار یک دیوار داخلی قرار بگیرید. هرگز کنار شیشه، پنجره‌ها، درهای خروجی و دیوارهای خارجی و هر چیزی که ممکن است سقوط کند (مانند لوستر، اشیای آویزان یا تزئینات منزل)؛ قرار نگیرید.

* همان جا که پناه گرفته‌اید، بمانید تا لرزه‌ها تمام شود. به هیچ وجه جا به جا نشوید.

* اگر هنگام وقوع زلزله، در رختخواب هستید‌، همان جا بمانید و بالش را روی سر خود قرار دهید. اما اگر رختخواب زیر اشیائی مانند لوستر قرار دارد، ‌فوراً جا به جا شده و به نزدیکترین محل امن پناه ببرید.

* برای پناهگیری، در چارچوب درها قرار نگیرید چون چارچوب درها نمی‌توانند از شما در مقابل اشیای پرتاب شده در فضای خانه و یا اشیائی که سقوط می‌کنند، محافظت کنند. به علاوه، معلوم نیست که بتوانید در حالت ایستاده در چارچوب در، تعادل خود را حفظ کنید.

** مجدداً تأکید می‌کنیم تا اتمام لرزش‌ها در داخل منزل بمانید. بیشترین صدمات هنگام زلزله، زمانی روی می‌دهند که افراد، هنگام ورود یا خروج در معرض خطر سقوط اشیا قرار می‌گیرند.

* به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید. اگر داخل آسانسور هستید سریعاً در اولین توقف، از آن خارج شوید.

 

– اگر در فضای باز هستید:

* هرجایی که هستید‌، توقف کنید. از دیوارها و ساختمانها فاصله بگیرید.

* از ‌ورود به داخل ساختمان‌ها و نزدیک شدن به ‌تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید.

* بنشینید! سر و گردن خود را با دست و بازوانتان بپوشانید! صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود.

 

– اگر در داخل خودرو در حال حرکت هستید‌:

* هر چه سریع‌تر در مکانی امن توقف کنید (از توقف در مجاورت ساختمان‌ها‌، درختان، پل‌ها و تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید). بعد از توقف، در داخل خودرو بمانید.

* زمانی که زلزله پایان یافت‌، با احتیاط به راه خود ادامه دهید، اما از پل‌ها و جاده‌های آسیب‌دید‌ه دوری کنید.

 

بعد از وقوع زلزله

* وقتی لرزه‌ها پایان یافت؛ اطراف را نگاه کنید. اگر ساختمان صدمه دیده و مسیر باز و امنی برای خروج وجود دارد؛ ساختمان را با احتیاط ترک کنید و به فضای باز و دور از نواحی آسیب‌دیده بروید.

* باید آماده ‌لرزش‌های بعدی باشید. ‌این لرزش ها ممکن است آن قدر قوی باشند که به ساختمان‌های بدون استحکام آسیب وارد کنند. بنا بر این همیشه آماده انجام مراحل پناهگیری که در بالا به آن اشاره کردیم؛ باشید.

* قفسه‌ها و کابینت‌ها را باید ‌با احتیاط باز کنید چون اشیای موجود در آن‌ها ممکن است سقوط کنند.

* از ‌نزدیک ‌شدن به نواحی آسیب‌دید‌ه دوری کنید مگر آنکه ‌پلیس‌، مأموران آتش نشانی یا سازمان‌های امدادی به کمک شما نیاز داشته باشند.

* از طریق رادیو یا تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی رسمی و معتبر، اخبار و اطلاعات موثق و دستورالعمل‌های مربوط به اقدامات اضطراری را کسب کنید.

* اگر فرد مصدومی در اطراف شما هست و شما دوره کمک‌های اولیه را گذرانده‌اید، با رعایت اصول ایمنی، به او کمک کنید.

* نهایت احتیاط را بعد از وقوع زلزله، برای تمیز کردن ساختمان‌ها داشته باشید. هرگز سعی نکنید خودتان آوارهای سنگین را جا به جا کنید.

* در صورتی که به هر دلیلی از منزل خارج می شوید، شیر اصلی گاز و آب را ببندید.

 

– اگر زیر آوار  محبوس شده اید:

* کبریت روشن نکنید.

* جا به جا نشوید.

* با دستمال یا پارچه‌ای دهان خود را بپوشانید.

* اگر تلفن همراه دارید؛ با تماس گرفتن یا ارسال پیام، تقاضای کمک کنید.

* با هر وسیله‌ای که دم دست دارید به لوله یا دیوار ضربه بزنید تا پرسنل امدادی قادر به یافتن شما باشند. در صورت امکان، از یک سوت استفاده کنید. فقط وقتی که ضرورت دارد، فریاد بزنید چون فریاد زدن ‌باعث ورود گرد و غبار به ریه‌های شما می‌شود.

نکته‌های کلیدی که امدادگران باید در آتش‌سوزی‌ها به خاطر بسپارند

نجات از دل شعله‌های آتش

آتش‌سوزی حادثه‌ای مخرب است که می‌تواند از کوچک‌ترین جرقه، بی‌احتیاطی، نقص فنی در تأسیسات برق، خودرو و… ایجاد شده و به سرعت گسترش یابد. این حادثه که از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات برای سرمایه‌های جامعه، اعم از منابع انسانی، مالی و زیست‌محیطی یاد می‌شود، همواره تلفات مالی و جانی بسیاری در حوادث جاده‌ای، آتش‌سوزی ساختمان‌های مسکونی، صنعتی و… برجای گذاشته است. اما امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر چگونه می‌توانند در هنگام مواجهه با این حادثه در جاده‌ها و محیط‌های مختلف، به خوبی نقش کنترلی خود را ایفا کرده و از آسیب‌دیدگان در برابر پیامدهای این حادثه وحشت‌انگیز حفاظت کنند. سید لقمان حسینی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان ساوه راهنمای نجاتگران در این باره می‌شود.

 

توجه،توجه!

آتش‌سوزی می‌تواند خود به‌عنوان یک حادثه به وجود بیاید و یا اینکه ممکن است آتش‌سوزی بعد از حوادث دیگر مانند حوادث جاده‌ای، زلزله، برق گرفتگی، حوادث صنعتی و کارگاهی و… ایجاد شود. بنابراین همیشه برای مقابله با آن آماده‌باشید.

داشتن سرعت عمل و مهارت کافی یک امدادگر در لحظات اولیه وقوع آتش‌سوزی می‌تواند به کنترل و مهار آتش منجر شود.

بیشتر آتش‌سوزی‌ها (به جز انفجارها یا حریق‌های واکنشی) در ابتدای شروع آتش‌سوزی به سادگی قابل کنترل و اطفا هستند. بنابراین لحظات طلایی را از دست ندهید.

 

علل اصلی آتش‌سوزی در تصادفات جاده‌ای را بشناسید

نقص فنی خودروها

کپسول گاز غیرمجاز

نشت بنزین از خودروها به علت آسیب دیدن باک یا شیلنگ بنزین

رعایت نکردن نکات ایمنی در تصادفات تانکرهای حمل مواد خطرناک

ایجاد جرقه‌های ناگهانی و یا پرتاب ته سیگار توسط تماشاچیان حاضر در صحنه تصادف

 

تجهیزات مورد نیاز امدادگران برای اطفای حریق

کلاه

دستکش

کفش ایمن

عینک ایمنی

لباس ضد حریق

خاموش‌کننده‌های دستی با توجه به نوع حریق

خاموش‌کننده پودر و گاز

خاموش‌کننده CO2

خاموش‌کننده آب و گاز

خاموش‌کننده کف و گاز

ست اطفا حریق موجود در خودروهای نجات

استفاده از خاموش‌کننده بر اساس تکنولوژی water mist (دستگاه‌های AFT وHNE)

 

اقدامات اساسی برای کنترل حریق در حوادث جاده ای

لزوم داشتن سرعت عمل برای کنترل حریق در لحظات اولیه

تثبیت صحنه تصادف برای جلوگیری از تصادفات ثانویه

تثبیت خودروها

پیدا کردن باتری و قطع کردن سرباتری خودرو

خاموش کردن خودرو و در آوردن سوئیچ

در صورت نشت بنزین و یا مواد خطرناک، کنترل و هدایت مواد انجام شود

در صورت آتش گرفتن موتور خودرو از باز کردن کاپوت برای جلوگیری از افزایش اکسیژن و گسترش حریق جلوگیری کنید

شناسایی و تشخیص خطرهای خودروهای گازسوز

جلوگیری از تجمع افراد در محل آتش‌سوزی

همکاری و تعامل با دیگر نهادهای امدادی، انتظامی و آتش‌نشانی در محل حادثه

 

اقدامات اساسی برای مقابله با آتش‌سوزی در ساختمان‌ها

قبل از باز کردن درها ابتدا، آن را لمس کنید و در صورت داغ بودن در از باز کردن آن خودداری کنید

درخواست کمک از نیروهای آتش‌نشانی برای حضور به موقع و جلوگیری از گسترش حریق به قسمت‌های مجاور ساختمان

قطع منابع انرژی(آب، برق و گاز)

تخلیه سریع افراد از ساختمان

از ورود به ساختمانی که دچار آتش‌سوزی شده بپرهیزید

قبل از خروج از ساختمان گرفتار در حریق، درها را پشت سرتان ببندید تا از ورود هوا جلوگیری شود

 

اصول طلایی برای پیشگیری از آتش‌سوزی

خطرات در صحنه حوادث به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ خطرات بالفعل و خطرات بالقوه. بنابراین ممکن است آتش‌سوزی به‌عنوان خطر بالقوه در یک صحنه تصادف ایجاد شود

امدادگران باید همه خطرات و یا مواردی که ممکن است موجب بروز خطر شود را بررسی کنند

در تصادفات جاده‌ای، پس از خاموش کردن خودور و برای قطع کردن سر باتری باید ابتدا قطب منفی و سپس قطب مثبت قطع شود

جلوگیری از ایجاد جرقه در صحنه حادثه

کنترل ترافیک خودروها و دور کردن آنها از صحنه آتش‌سوزی

توجه به آموزش‌های عمومی به مردم

 

کمک‌های اولیه به مصدومانی که در آتش‌سوزی دچار سوختگی شده‌اند

خونسردی خود را حفظ کنید

وضعیت عمومی مصدوم را ارزیابی کنید

از باز بودن راه هوایی و برقرار تنفس اطمینان حاصل کنید

در صورت نیاز به عملیات احیاء قلبی‌ـ ریوی، احیا را آغاز کنید

در صورتی که لباس مصدوم به پوست ناحیه سوخته نچسبیده آن را جدا کنید

ساعت، گردنبند، دستبند، انگشتر و… مصدوم را باز کنید چون ممکن است در اثر تورم، خارج کردن آنها به سختی انجام شود

ناحیه سوخته را با آب شست‌وشو دهید

مصدوم را به سمتی که سالم است بخوابانید

در صورت سوختگی در انگشتان دست از چسبیدن آنها به یکدیگر خودداری کرده و بین انگشتان گاز استریل قرار دهید

از ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید

 

روش‌های کلی اطفاء حریق را بدانید

هرگاه بتوانید یکی از اضلاع مثلث حریق را قطع کنید، اطفا حریق با موفقیت انجام می‌شود:

 

قطع حرارت: بهترین ماده برای خنک کردن و کاهش حرارت آب است. البته به جز در موارد حریق‌های ناشی از الکتریسیته و یا حریق‌های مواد خطرناک که به آب واکنش نشان می‌دهند

 

خفه کردن(قطع اکسیژن): جلوگیری از رسیدن اکسیژن به حریق به هر طریق ممکن از قبیل استفاده از پتوی خیس و…

 

جداسازی و ممانعت از رسیدن مواد سوختنی به آتش: مانند بستن شیر گاز، قطع درختان در آتش‌سوزی جنگل‌ها و…

 

برای یک عملیات اطفایی و امدادی موفق باید به نکات زیر توجه کنید

خونسردی کامل و نترسیدن از صحنه حادثه یا کنترل اعصاب و روان

از افرادی که مکان حادثه را می‌شناسند مشخصات محل و افرادی که در آن سکونت یا کار می‌کردند را دقیقاً سؤال کنید تا هنگام روز عملیات نجات و اطفا حریق با سرعت و دقت بیشتری کار کنید

با توجه به شناخت نیروهای امداد از نظر آمادگی جسمانی، روحی و تخصصی حاضر در عملیات باید از آنها استفاده کرد

با سرعت عمل از حداقل زمان حداکثر استفاده را انجام دهید

بهره‌وری از کمترین امکانات و تجهیزات موجود در عملیات

خارج کردن افراد مصدوم و گرفتار در حادثه به‌ترتیب اولویت: اول کودکان، دوم افراد مسن و سالخورده، سوم بانوان، چهارم آقایان

برحسب وقوع حادثه نوع عملیات را تعیین می‌کند

قطع سریع سیستم برق و گاز‌رسانی محل حادثه

اگر در اطفای حریق از خاموش‌کننده‌های دستی و یا لوله آب آتش‌نشانی استفاده می‌کنید به‌صورت جارویی یا رفت و برگشت کوتاه مواد اطفایی را روی آتش بپاشید

برحسب نوع آتش و مواد سوختنی باید از مواد اطفایی خاص استفاده کرد

حتماً سعی کنید که مرکز آتش را پیدا کنید و مواد اطفایی را بر روی آن محل بریزید، زیرا آتش سریع‌تر خاموش می‌شود

 

برای ایمنی سرنشینان خودرو در هنگام بروز حوادثی چون آتش‌سوزی در اثر تصادفات به نکات زیر توجه کنید

سریعاً افراد مصدوم را از صحنه حادثه دور کنید

باید کابل‌های اصلی برق اتومبیلی که واژگون شده یا تصادف کرده را از باتری قطع کنید تا از اتصالات احتمالی جلوگیری شود

با مثلث خطر یا سنگ چین با فاصله معین در جاده اتومبیل‌های عبوری را مطلع کنید تا با شما برخورد نکنند

به وسیله تلفن اولین پاسگاه انتظامی و درمانی یا اورژانس را مطلع کنید و یا اگر وسیله ارتباطی در اختیار ندارید از رانندگان عبوری که به طرف این مراکز در حرکتند درخواست کنید

اگر اتومبیل بر اثر تصادف مورد حریق قرار گرفته حتی الامکان به وسیله خاموش‌کننده درون اتومبیل آن را خاموش کنید و اگر نتوانستید از اتومبیل دور شوید و دیگران را نیز دور کنید چون هر لحظه احتمال انفجار وجود دارد

اگر اتومبیل نشت بنزین دارد از باک، سوخت روی زمین می‌ریزد سعی کنید جلوی آن را بگیرید و اگر نتوانستید افراد را از اتومبیل دور نگه دارید و از اعمالی که موجب شعله‌ور شدن بنزین می‌شد خودداری کنید و دیگران را ملزم به رعایت آنها کنید(مثل روشن نکردن سیگار)

افراد مصدوم را با کنترل اعمال حیاتی (مانند ضربان قلب و تنفس) و دادن روحیه به آنها تا رسیدن اورژانس و یا رساندن آنها به مراکز درمانی یا اگر آموزش لازم را دیده‌اید می‌توانید با تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی مصدوم را یاری کنید

 

عمده‌ترین علل آتش‌سوزی در محیط‌های صنعتی و کارگاهی

آتش سیگار

مایعات قابل اشتعال

آتش بدون پوشش

رعایت نکردن نظم و انضباط در کارگاه‌ها

نقص فنی در تأسیسات برق

وسایل جوشکاری و مواد شیمیایی و قابل انفجار و احتراق

 

روش‌های کمک در محیط‌های صنعتی و کارگاهی

پیدا کردن سریع کانون حریق

ارزیابی بهترین شیوه حمله به حریق

یافتن سریع محل مصدومان

یافتن مکان‌های خطرناک محاور حریق

انجام مؤثر و ایمن تهویه برای پاکسازی محیط از دود

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر

اصول هفتگانه

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر
Fundamental Principles of International Red Cross & Red Crescent Movement

بی غرضی–  Impartiality 

نهضت هیچگونه جهت‌گیری نسبت به ملیت، نژاد، عقیده مذهبی، طبقه یا عقاید سیاسی ندارد. نهضت تلاش می‌کند تا با توجه به نیاز افراد، رنج ایشان را التیام بخشد و موارد حیاتی‌تر را ترجیح دهد.
بی طرفی –  Neutrality
به منظور بهره‌بردن از اطمینان همگانی، نهضت در درگیری‌ها از هیچ طرفی جانبداری نمی‌کند و در هیچ زمانی در مناقشه‌های سیاسی، نژادی، مذهبی و یا ایدئولوژی شرکت نخواهد کرد.
استقلال – Independence
نهضت مستقل است. نمایندگان محلی ضمن آنکه در خدمت انسان‌دوستانه دولت‌های خود نقش کمکی را ایفا خواهند کرد و منطبق با قوانین کشور متبوع خود خواهد بود باید همواره استقلال خود را حفظ کنند تا بتوانند منطبق با اصول نهضت عمل کنند.
خدمت داوطلبانه – Voluntary Services
خدمت در نهضت داوطلبانه است و در هیچ شرایطی سودآوری مشوق آن نخواهد بود.
بشردوستی – Humanity
نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر که با ایده کمک بی‌طرفانه به مجروحان جنگی شکل گرفت. با پشتوانه ملی و بین‌المللی خود تلاش می‌کند تا رنج را در هر کجای جهان التیام بخشد و از آن جلوگیری کند. هدف نهضت، محافظت از جان و سلامتی نوع بشر و تضمین کرامت آن است. نهضت درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار را در میان ملت‌ها ترویج می‌کند.
یگانگی – Unity
در یک کشور، تنها یک جمعیت صلیب سرخ و یا هلال احمر می‌تواند وجود داشته باشد. این جامعه باید برای استفاده عموم باشد. این جامعه باید فعالیت‌های انسان دوستانه را در سرزمین خود انجام دهد.
جهان شمولی – Universality
همه جمعیت‌ها در نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر از موقعیت یکسان برخوردارند و مسوولیت‌ها و وظایف یکسانی را در کمک به یکدیگر دارند.

اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

اساسنامه

اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

مقدمه

بر اساس ماده واحده قانون وظایف و مسئولیتهای جمعیت هلال احمر مصوب ۱۳۶۲/۱۰/۲۰ مجلس شورای اسلامی، جمعیت هلالاحمر (جمعیت شیر وخورشید سرخ سابق) دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد و به کلیه تعهدات و قراردادهای مصوب بینالمللی مربوط به اهداف، وظایف و مسوولیت های جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی و مقررات اتحادیه جهانی صلیب سرخ و هلال احمر که با سیاستها و قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد پای بند بوده و روابط خود را در چارچوب سیاست خارجی کشور با کلیه جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ در جهان محفوظ داشته و درمسائل امدادی برون مرزی و درون مرزی و تعهدات مربوطه بر طبق اساسنامه ای که به پیشنهاد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی و۱* با تائید وزارت بهداری به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد، عمل می کند. این ماده مشتمل بر پنج تبصره می باشد که قسمت آخر ماده مذکور و۲* تبصره ۴ آن با توجه به این اساسنامه و توضیحات ارائه شده در ذیل، کان لم یکن می باشد.

 

 تاریخچه تصویب و اصلاحات اساسنامه جمعیت هلال احمر    

درتاریخ ۱۳۶۷/۲/۸ نخستین اساسنامه قانونی جمعیت هلال  احمر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

سپس به درخواست جمعیت، قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران درتاریخ ۷۴/۱۲/۲۲ توسط مجلسشورای اسلامی تصویب که این اصلاحیه، علاوه بر تعیین علامت جمعیت هلال احمر به عنوان نشان اختصاصی، موظف نمودن کلیه ارگانها و نهادها، سازمان های دولتی و نیروهای نظامی و انتظامی به تخلیه و تحویل املاک جمعیت را در پی داشت.

دومین اصلاحیه در تاریخ ۷۹/۲/۲۸ تحت عنوان قانون اصلاح ماده ۲۰ قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر مشتمل بر ماده واحدهای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس آن، جمعیت و مؤسسات وابسته به آن و شرکت هایی که حداقل نود و نه درصد سهام آن متعلق به جمعیت باشد از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، حق الثبت و هرگونه عوارض و کلیه هزینههای دادرسی در تمام مراحل رسیدگی معاف گردیدند.

در سال۱۳۸۱ بار دیگر بنا به درخواست جمعیت، طرح اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت درمجلس شورای اسلامی مطرح و درتاریخ ۸۲/۲/۲۴ تصویب بطوری که طی آن به فعالیت های درون مرزی، برون مرزی و ارکان جمعیت اشاره گردیده است.

در سال ۱۳۸۸ نیز به درخواست جمعیت هلال احمر، حضور نمایندگی
ولی فقیه در ارکان جمعیت بصورتی پررنگ
تر از گذشته در مجلس شورای اسلامی بررسی، بطوریکه در جلسه علنی مورخ ۸۸/۲/۳۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۸۸/۳/۱۳ به تایید شورای محترم نگهبان رسید. این اصلاحات در مواد (۷) و (۱۰) اساسنامه جمعیت هلال احمر لحاظ شده است.

 

اساسنامه

ماده ۱ـ جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران(جمعیت شیر و خورشید سرخ سابق) که در این اساسنامه جمعیت نامیده میشود، مؤسسه ای خیریه، غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد. جمعیت، به کلیه تعهدات و قراردادهای بینالمللی مربوط به اهداف و وظایف جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ و نیز مقررات اتحادیه جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر که با قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد، پایبند بوده و در مسایل امدادی و بهداشتی درمانی برون مرزی و درون مرزی و تعهدات مربوطه در راستای سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران طبق اساسنامه عمل میکند.

 

ماده ۲ـ  اهداف جمعیت عبارتند از: تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسانها و کوشش در جهت بر قراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها. 

ماده ۳ـ وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور بدین قرار است:

۱ـ ارایه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور.

۲ـ ارایه کمک های اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیله ی امدادگران.

۳ـ برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی دراین زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز .

۴ـ ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم.

۵ـ کمک به امر توانبخشی و ارایه خدمات اجتماعی درجهت تسکین آلام آوارگان، پناهندگان، مرضی و معلولین و ایجاد حس تعاون، تفاهم، دوستی و نیکوکاری بین مردم.    

۶ـ تلاش درجهت تسکین آلام بشری و کمک به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزشهای انسانی و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میانملتها. 

۷ـ اداره امورجوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان درتصمیم گیری ها و فعالیتهای مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان درانجام خدمات امدادی و عام المنفعه.

۸ـ کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی که عضو اتحادیه بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستند. 

تبصره ۱ـ کمک های ارسالی جمعیت به سایر کشورها به صورت جنسی و یا نقدی و یا خدمات انسانی خواهد بود.

تبصره ۲ـ هزینه آن قسمت از خدمات و کمک های اولیه امدادی و یا سایر خدماتی که از طرف دولت درسطح کشور و کمک امدادی و درمانی و بهداشتی خارج از کشور به عهده جمعیت محول می شود، توسط دولت به جمعیت پرداخت می گردد تا طبق مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف رسانیده شود.

تبصره ۳ـ جمعیت مکلف است حتی الامکان نسبت به کمک های نقدی و جنسی که به آسیب دیدگان و نیازمندان خصوصاً در خارج از کشور انجام می دهد دقت و نظارت کامل اعمال کند تا این کمک ها به افرادی که استحقاق آن را دارند، برسد.

 

ماده۴ـ در زمان جنگ و در تصادمات و برخوردهای مسلحانه، جمعیت و عوامل امدادی آن طبق مقررات ملی و بین المللی و مصون از هرگونه ممانعت و یا تعرض دستجات متخاصم، بی طرفانه به کمک مجروحین و آسیب دیدگان و پناهندگان و آوارگان و اسراء و جستجوی مفقودالاثرها شتافته و به طرفین درگیر به نحو یکسان و بدون هرگونه تبعیضی کمک های انسانی خود را عرضه می نماید و طرفین متخاصم مکلف به احترام و همکاری با جمعیت و عوامل آن می باشند.

تبصره – علامت هلال احمر نشان اختصاصی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از این علامت به استثناء بهداری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون اجازه قبلی از جمعیت ممنوع می باشد.

 

ماده ۵ـ کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و شرکت ها و موسسات دولتی بالاخص هواپیمائی و کشتیرانی و شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و گمرگ ایران موظفند خصوصاً به هنگام بروز حوادث و یا در زمان جنگ، در اجرای وظایف جمعیت، همکاری و تشریک مساعی لازم را بنمایند.  

 

ماده ۶ـ هر کس از زن و مرد و کوچک و بزرگ، بدون ملاحظات سیاسی، مذهبی، نژادی و با رعایت این اساسنامه و مطابق آیین نامه عضویت جمعیت می تواند عضو جمعیت گردد.

 

ماده ۷-  ارکان جمعیت هلال احمر عبارتند از: 

۱ـ مجمع عمومی، شورای عالی، رییس، دبیرکل، نمایندگی ولی فقیه درجمعیت با اذن معظمله، بازرس یا بازرسان.

۲ـ مجمع استان، هیات مدیره، مدیر عامل استان، بازرس یا بازرسان، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان.

۳ـ مجمع شهرستان، شورای اجرائی شهرستان، رییس شعبه، بازرس یا بازرسان.

تبصره ۱ـ کلیه اعضاء و داوطلبین فعال جمعیت در هر شهرستان، عضو مجمع شهرستان محسوب شده و اعضای مجمع استان از نمایندگان معرفی شده مجامع شهرستانهای تابعه و اعضای مجمع عمومی نیز از نمایندگان معرفی شده از مجامع استانها تشکیل میشوند.

تبصره ۲ـ حد نصاب تشکیل و رسمیت یافتن جلسه مجمع عمومی و مجامع استانی و شهرستانی در نوبت اول با حضور دو سوم اعضاء هر مجمع خواهد بود و درصورت عدم تامین حد نصاب در نوبت اول، جلسه ی دوم که حداکثر پانزده روز بعد از نوبت اول خواهد بود با حضور هر تعداد از اعضاء رسمیت خواهد یافت.

تبصره ۳ـ هیات اجرائی فعلی موظف است در اولین فرصت ممکن، آیین نامه و دستورالعمل برگزاری انتخابات مجمع عمومی و مجامع استان و شهرستان را تدوین و تصویب نماید به نحوی که حداکثر ظرف مدت ۹ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، مجامع استان و شهرستان و ظرف مدت یک سال، مجمع عمومی و سایر ارکان جمعیت مطابق این اصلاحیه تشکیل گردد.

تبصره ۴ـ جمعیت هلال احمر در سراسر کشور دارای شخصیت حقوقی واحد است.

 

 ماده ۸ ـ  وظایف و اختیارات مجمع عمومی و مجامع استان و شهرستان عبارت است از:

الف- وظایف و اختیارات مجمع عمومی.

۱ـ تعیین و تصویب سیاستهای کلان جمعیت.

۲- تصویب مرامنامه و نظامنامه جمعیت در چارچوب اساسنامه و مقررات فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر.

۳- تصویب برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه جمعیت.

۴ـ تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم در مورد شرح وظایف و اختیارات شورای عالی.

۵ ـ استماع گزارش بازرس یا بازرسان.

۶ـ انتخاب هفت نفر از اعضای شورای عالی.

۷ـ انتخاب بازرس یا بازرسان.

 

 ب- وظایف و اختیارات مجامع استان و شهرستان.

۱ـ تدوین برنامه های کلی استانی و شهرستانی در چارچوب مقررات و سیاستهای کلان جمعیت.

۲ـ پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه جمعیت مربوط به سطح بالاتر و تصویب ترازنامه سالانه جمعیت مربوطه.

۳ـ استماع گزارش بازرس یا بازرسان.

۴ـ انتخاب چهار نفر اعضای هیات مدیره برای استان و شورای اجرایی برای شهرستان.

۵ ـ انتخاب بازرس یا بازرسان.

تبصره ـ شرایط اعضاء، چگونگی و شیوه دعوت و تشکیل مجامع استان و شهرستان و مجمع عمومی و برگزاری انتخابات بر اساس آییننامه هایی خواهد بود که در دوره اول توسط هیات اجرایی فعلی و در دوره های بعد توسط مجمع عمومی تصویب
می گردد.

 

ماده ۹ـ  وظایف و اختیارات رییس جمعیت به قرار زیر است:

۱- انتخاب و نصب یا عزل دبیرکل و خزانه دار کل و نظارت مستقیم و مستمر برکار آنان.

۲- تشکیل و اداره جلسات شورای عالی.

۳- تمهید مقدمات تشکیل کنفرانس های بین المللی و منطقه ای مربوط به جمعیت هلال احمر وصلیب سرخ بین المللی در ایران.

۴- برقراری ارتباط با مقامات جمهوری اسلامی ایران. 

۵- نظارت مستقیم و مستمر بر امور بین المللی جمعیت.

۶- دستور ارسال کمک ها و عوامل امدادی به سایر کشورها.

۷- مراقبت بر حسن اجرای اساسنامه و نظارت بر اجرای مقررات بین المللی انسانی.

۸- مراقبت برحسن اجرای مصوبات شورای عالی و سایر مقررات ناظر برکار جمعیت.

۹- اعطای نشان های درجه اول مخصوص جمعیت.

 

ماده ۱۰- ترکیب و وظایف شورای عالی، هیات مدیره استان و شورای اجرایی شهرستان:

الف- اعضای شورای عالی عبارتند از:

۱- هفت نفر عضو منتخب مجمع عمومی به مدت چهار سال.

۲- چهار نفر از شخصیتهای برجسته و صاحب نظر کشور، مطلع و مسلط به امور امدادی، بهداشتی، درمانی، امور جوانان و حقوقبشردوستانه با معرفی رییس جمهور به مدت چهار سال.

۳- رییس جمعیت.

۴- دبیرکل.

۵- خزانه دار کل.

۶- یک نفر از مدیران ارشد اجرایی جمعیت به انتخاب رئیس جمعیت.

۷- بازرسان (بدون حق رای).

۸- نماینده ولی فقیه در جمعیت با اذن معظم له.

 

ب- وظایف و اختیارات شورای عالی:

۱- تدوین سیاستهای کلان و پیشنهاد آن به مجمع عمومی. 

۲- تنظیم برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه جمعیت و ارائه آن به مجمع عمومی.

۳- تدوین راهکارهای لازم جهت اجرای مصوبات مجمع عمومی.   

۴- تصویب آیین نامه های داخلی شورای عالی و آیین نامه های مالی، محاسباتی، معاملاتی و استخدامی و ضوابط ساختار تشکیلاتی و پست های سازمانی جمعیت.

۵- معرفی دو نفر مدیر مدبر شایسته از افراد واجد شرایط به رییس جمهور جهت انتخاب یکی از آنها به عنوان رییس جمعیت به مدت چهار سال.

۶- بررسی و تصویب پیشنهادات رییس جمعیت.

تبصره- نماینده ولی فقیه در جمعیت بر نحوه مصرف اموال اهدائی و تبدیل هدایای مردمی درصورت لزوم اداره موقوفات و تعیین خط مشی و امور فرهنگی در جهت انطباق با موازین شرعی نظارت خواهد کرد. اختیارات مصرح در این اصلاحیه نافی وظایف و اختیارات مفوضه از سوی ولی فقیه نمی باشد.

ج- ترکیب و وظایف هیات مدیره استان عبارتند از:

۱- چهار نفر منتخب مجمع استان به مدت چهار سال.

۲- مدیرعامل.

۳- خزانه دار.

۴- یکی از معاونین جمعیت استان.

۵- مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان.

۶- بازرس یا بازرسان (بدون حق رای).

 

د- ‌وظایف و اختیارات هیات مدیره استان عبارتند از:

۱- تدوین برنامه های کلی استان و پیشنهاد آن به مجمع استان.

۲- تنظیم برنامه و بودجه وترازنامه سالیانه جمعیت استان و ارائه آن به مجمع استان.

۳- تدوین راهکارهای لازم جهت اجرای مصوبات مجمع مربوطه.

۴- معرفی دو نفر مدیر واجد شرایط به رییس جمعیت جهت انتخاب مدیر عامل.

۵- تصویب پیشنهادات مدیر عامل در چار چوب وظایف.

 

ه- اعضای شورای اجرایی شهرستان عبارتند از:

۱- چهار نفر منتخب مجمع شهرستان به مدت چهار سال.

۲- رییس شعبه.

۳- خزانه دار.

۴- معاون شعبه.

۵- بازرس یا بازرسان (بدون حق رای).

 

و- وظایف و اختیارات شورای اجرایی شهرستان عبارت است از:

۱- تدوین برنامه های کلی شهرستان مربوطه و ارائه آن به مجمع شهرستان.

۲- تنظیم برنامه و بودجه و ترازنامه سالیانه جمعیت مربوطه و ارائه آن به مجمع شهرستان.

۳- تدوین راهکارهای لازم جهت اجرای مصوبات شهرستان.

۴- معرفی دو مدیر واجد شرایط به مدیر عامل استان جهت انتخاب مدیر شعبه.    

۵- تصویب پیشنهادات رییس شعبه در چارچوب وظایف.

 

ماده ۱۱-  اعضای شورای عالی در قبال تصمیماتی که در اجرای وظایف شورا اتخاذ خواهند نمود دارای مسئولیت مشترک میباشند.

 

ماده ۱۲- جلسات شورای عالی حداقل ماهی یکبار تشکیل می گردد. رییس جمعیت می تواند در شرایط اضطراری شخصاً به جای شورایعالی اتخاذ تصمیم نموده و گزارش آن را در اولین جلسه شورای عالی ارائه دهد. ترتیب اجرای این ماده را آیین نامههای جمعیت مشخص خواهند نمود.

 

ماده ۱۳ – دبیر کل جمعیت سمت معاون کل رییس را در امور اداری و اجرایی به عهده داشته و موظف است گزارش اقدامات خود را به طور مستمر به رییس و شورای عالی تسلیم نماید. دبیرکل نزد مراجع قانونی و دولتی و محاکم و سازمانها و ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی، نمایندگی رسمی جمعیت را با حق توکیل غیر دارا
می باشد.

 

ماده ۱۴-  وظایف و اختیارات خزانه دار کل:

۱- بکار بردن مساعی لازم در وصول درآمدها و ارایه پیشنهاد در مورد ایجاد انواع درآمدهای جدید ضمن اشتراک مساعی با دبیر کل.

۲- حفظ دارایی ها و اموال و حقوق و منافع مالی جمعیت ضمن اشتراک مساعی با دبیرکل.

۳- نظارت مالی برتنظیم و اجرای بودجه و مصرف هزینه ها.

۴- تنظیم ترازنامه و تفریغ بودجه.

۵- همکاری مشترک با دبیرکل جهت تخصیص اعتبار.

۶- افتتاح حساب در بانکها و برداشتن از آن و نیز مسدود کردن حساب ها و صدور چک ها و سفته ها و اوراق بهادار و قبوض و انعقاد قراردادهای مالی( متفقاً با امضای خزانه دار کل و دبیر کل به عمل میآید. ).

۷- ایجاد هماهنگی در امور مالی جمعیت.

 تبصره ۱- معرفی امضاهای مجاز کلیه شعب جمعیت به بانکها از طریق دبیرکل و خزانه دار کل به طور مشترک به عمل می آید.

تبصره ۲- درمواردی که خزانه دار کل هزینه کردن وجوهی را خلاف مقررات بداند، باید مراتب را کتباً به دبیرکل گزارش نماید و چنانچه توافق حاصل نشد، خزانه دار کل پس از گزارش کتبی امر به رییس جمعیت و بازرسان و اخذ دستور کتبی از رییس جمعیت، نسبت به امضاء اسناد اقدام می نماید و موظف است گزارش امر را برای وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور ارسال نماید.

 

ماده ۱۵ –  وظایف و اختیارات بازرسان به قرار زیر است:

۱- بازرسی و نظارت مستمر بر اجراء و انطباق نحوه اداره امور جمعیت با اساسنامه و
آیین نامه
ها و مقررات داخلی و بینالمللی جمعیت بالاخص در مواقع امداد و مددکاری اجتماعی.

۲- رسیدگی به کلیه حساب ها و دفاتر و اوراق و اسناد و مدارک مالی و در آمدها و داراییهای نقدی و جنسی و اوراق بهادار، در صورت لزوم با استفاده ازخدمات کارشناسان و موسسات رسمی حسابرسی.

۳- اعلام کتبی تخلفات در نحوه اداره امور جمعیت و تجاوز از حدود اساسنامه و آیین نامه ها و مقررات به رییس جمعیت و شورای عالی.

۴- بررسی و اظهار نظر درخصوص گزارش های سالانه شورای عالی، ترازنامه و تفریغ بودجه سال پیش، صورت دارایی و همچنین درباره صحت مطالب و اطلاعاتی که توسط شورای عالی در اختیار رییس جمعیت گذاشته می شود.

۵- تهیه گزارش جامعی راجع به وضع جمعیت با توجه به بند فوق و تسلیم آن به رییس جمعیت .

 

 

ماده ۱۶- جمعیت می تواند بر اساس نیاز و شرایط منطقه ای شعبی در مراکز استان و یا در مرکز بعضی از شهرستانها و بخشها و یا نمایندگیهایی در سایر مراکز تاسیس نماید. جمعیت استان دارای هیات مدیره ای مرکب از مدیر عامل، رییس و خزانه دار و شعب دارای رییس شعبه و نمایندگی دارای مسئول دفتر خواهند بود که حدود وظایف و اختیارات آنها را شورای عالی مشخص خواهد نمود.

تبصره- مدیران عامل و سرپرستان شعب استانها و شهرستانها باید افراد مؤمن و ملتزم به اسلام و قانون اساسی بوده و قبل از انقلاب اسلامی از عوامل حزب منحله رستاخیز نباشند.

 

 ماده ۱۷ – منابع مالی جمعیت علاوه بر آنچه که قانون درگذشته مشخص نموده است عبارت است از:

۱- چهل و دو درصد از درآمد حاصل از حق الثبت اسناد رسمی.

۲- پنجاه و پنج درصد از محل درآمد یک درصد کارمزد ثبت سفارشات.

۳- یک ریال از هر مراسله سفارشی و بیمه اعم از داخله و خارجه و مبلغ دو ریال از هر امانت پستی اعم از داخله وخارجه و مبلغ دو ریال و نیم از هر تلگراف اعم از داخله و خارجه که به و سیله ی الصاق تمبر خیریه از فرستندگان دریافت می شود.

۴- اعانات، عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع و سازمانهای دولتی و شهری اختصاص به جمعیت داده می شود و همچنین اعانات مردمی و کمکهای خارجی.

۵- کمک های دولت به منظور تامین منابع مالی کافی و تقویت و تحکیم نیروی جمعیت که باید همه ساله، ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور گردد.

۶- معادل یک درصد قیمت هر بلیط هواپیما و کشتی که از هر مسافر باید اخذ و به حساب جمعیت واریز گردد.  

تبصره- کمک های دولت که همه ساله در ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور می گردد، طبق این اساسنامه و مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف می رسد. دولت موظف است علاوه برمبلغ  فوق در شئون مختلف، بذل مساعدت و همکاری لازم را با جمعیت بنماید. ۳* 

ماده ۱۸ – دولت موظف است کلیه وجوهی را که به موجب قانون تحت عنوان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وصول می نماید، به خزانه واریز و معادل آن را در بودجه سال آینده به حساب جمعیت منظور دارد.

 

ماده ۱۹- کلیه اموال و دارایی ها واعتبارات جمعیت که از طریق عقود ناقله شرعی از قبیل وقف، صلح، هبه و امثال آن سابقاً و از این به بعد به تملک جمعیت در آمده و یا به وسیله جمعیت ایجاد و احداث شده است، کماکان در مالکیت جمعیت باقی مانده و کلیه مقررات و قوانینی که موجب تضییع حقوق شرعیه جمعیت شده باشد، لغو و بلااثر خواهد بود.  

تبصره ۱- با حفظ مالکیت جمعیت، اداره موسسات بهداشتی درمانی و آموزش پزشکی کماکان به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

تبصره ۲-کلیه ارگانها، نهادها، سازمانهای دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی موظفند ظرف مدت یک سال از تصویب این قانون نسبت به تخلیه ساختمانها، املاک و مستغلات جمعیت و تحویل آن اقدام نمایند. در غیر این صورت تصرف غیر قانونی محسوب گردیده و دادگاه خارج از نوبت نسبت به صدور حکم تخلیه مبادرت خواهدنمود.

 

ماده ۲۰- جمعیت و موسسات وابسته به آن و شرکتهایی که حداقل نود و نه در صد (۹۹درصد)سهام آنها متعلق به جمعیت باشد و  درآمدهای آن در راستای اهداف و وظایف جمعیت به مصرف برسد از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، حق الثبت و هر گونه عوارض دیگر در مورد اموال، املاک،مستغلات، وسائط نقلیه، کالاها و خودروهای اهدایی و کلیه خریدهای خارجی و واردات تجهیزات ضروری و حیاتی امداد ونجات معاف می باشد. جمعیت از پرداخت کلیه هزینه های دادرسی در تمام مراحل رسیدگی معاف است.۴* 

 

ماده ۲۱- برای مقابله با پیش آمدها و حوادث و تامین نیازمندیهای آتی جمعیت همه ساله مبلغی معادل ۵ درصد کل بودجه سالیانه جمعیت به عنوان ذخیره احتیاط به حساب اندوخته جمعیت منظور می شود.

ماده ۲۲- خدمت در جمعیت افتخاری است. مگر در مورد پست هایی  که بنا به دلایل اداری و تشکیلاتی و یا به موجب قوانین و مقررات کادر ثابت و حقوق بگیرلازم داشته باشد. 

تبصره- جمعیت موظف است ظرف ۵ سال نیروهای زائد خود را بازخرید یا بازنشسته نموده و حتی المقدور از افراد داوطلب خدمت افتخاری  به صورت تمام وقت یا نیمه وقت استفاده نماید.

 

ماده ۲۳- امور استخدامی کارکنان اداری ثابت و حقوق بگیرجمعیت، تابع قوانین و مقررات استخدام کشوری است و مشاغل کارگری مشمول قانون کار خواهد بود. از نظر بیمه، کارکنان جمعیت تابع قانون تامین اجتماعی و مشمول ماده (۱۱۴) این قانون می باشند. ۵* 

تبصره  ۱- ضوابط سنی و مدت خدمت برای احتساب مستمری بازنشستگی کارکنان جمعیت قبل از موعد مقرر تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری وتغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

حقوق بازنشستگی این افراد طبق تبصره ذیل ماده (۷۷) قانون تامین اجتماعی تعیین و به وسیله سازمان تامین اجتماعی برقرار و پرداخت می گردد. ۶* 

تبصره ۲- با توجه به شرایط جمعیت و تعدیل نیروی انسانی و استفاده از نیروهای داوطلب، افرادی که به استناد تبصره ماده (۲۲) اساسنامه بازنشسته می شوند نیاز به درخواست بازنشستگی نداشته و درصورت داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه با احتساب مدت خدمت وظیفه بدون شرایط سنی با سنوات خدمت بازنشسته خواهند شد. ۷*

تبصره ۳- نقل وانتقال کارکنان رسمی جمعیت به وزارتخانه ها و سایر سازمان ها و شرکت ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و بالعکس با احتساب سوابق خدمتی بلامانع است. 

 

ماده ۲۴- جمعیت در رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان ثابت و حقوق بگیر مشمول قوانین و مقررات دولتی است.

 

ماده ۲۵- نحوه رسیدگی به اختلافات احتمالی فیمابین کارکنان و جمعیت را
آیین نامه  استخدامی جمعیت پیش بینی خواهد نمود. به هر حال موضوع، از شمول قانون کار خارج است.

 

ماده ۲۶- شکایت از تصمیمات و اقدامات جمعیت مشمول قانون و مقررات دیوان عدالت اداری است.  

 

 

توضیحات:

۱- با توجه به بند الف ماده ۱۰ و شق ۵ بند ب ماده ۱۰ این اساسنامه، شورای عالی بالاترین مقام جمعیت هلال احمر می باشد که وظیفه معرفی دو نفر حائز شرایط جهت انتخاب به عنوان رئیس جمعیت به مقام محترم رئیس جمهور را دارا می باشد، بنابراین حکم تأیید وزارت بهداری (سابق) مندرج در قسمت آخر ماده فوق الاشاره و مفاد تبصره ۴ قانون مذکور منتفی می باشد. 

 

۲- بر اساس تبصره ۴ ماده واحده قانون وظایف و مسئولیت های جمعیت هلال احمر رئیس جمعیت با پیشنهاد وزیر بهداری و تایید هیات وزیران و با حکم وزیر مذکور به این سمت منصوب ویا عزل می شود.

 

۳- منابع مالی جمعیت در گذشته که در ماده ۱۷ این اساسنامه بدان اشاره شده بشرح ذیل بوده که از اساسنامه داخلی جمعیت شیر و خورشید سابق مصوب ۱۳۵۳ هیات مرکزی جمعیت استخراج و ذیلا به چاپ رسیده است: 

الف) دارائی های موجود جمعیت و عواید آنها. 

ب) عضویت اعضاء جمعیت

ج) وجوه و اموال اهدائی نیکوکاران اعم از وقف، وصیت، صلح، هبه و امثال آنها

د) وجوه و اموالی که از طریق استمداد ملی یا برگزاری جشن ها و مراسم و هفتههای مخصوص جمعیت و سازمان های وابسته به آن یا فروش های خیریه و مواردی از این قبیل عاید جمعیت  می شود.

ه) وجوه و اموالی که در موقع بروز حوادث و سوانح به صورت کمک های داوطلبانه مردم و سازمانها و موسسات دولتی و خصوصی یا بین المللی به جمعیت اهداء می شود.

و) اعانات یا عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات انجمن های شهر و شهرستان و استان و شهرداری و امثال آن به جمعیت اختصاص داده می شود.

ز) سپرده ها و سهام و سرمایه های جمعیت و سازمان های وابسته به آن، در بانکها، شرکت ها و موسسات بازرگانی و انتفاعی و درآمد آنها.

ح) اعانات دولت و عوایدی که بر اساس قوانین مصوب مجلس تحصیل می شود.

۴- به استناد تبصره ۳ ماده ۵ و متن ماده ۱۰ قانون اصلاح موادی از برنامه سوم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی (تجمیع عوارض) کلیه معافیتها، تخفیف ها در خصوص عوارض و وجوه دریافتی شهرداریها لغو گردید  که جمعیت نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و از تاریخ اجرای قانون مذکور (۸۲/۱/۱) موظف به پرداخت عوارض شهرداری ها می باشد، لکن معافیت جمعیت در خصوص موارد اشاره شده در ماده ۲۰ قانون اساسنامه به قوت خود باقی است. ﻻزم به یادآوری است که از تاریخ ۸۷/۷/۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین قانون تجمیع عوارض گردیده است.

۵- متن ماده ۱۱۴ قانون تامین اجتماعی: ضوابط سنی و مدت خدمت برای احتساب مستمری بازنشستگی کارکنان سازمان قبل از موعد مقرر تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود. حقوق بازنشستگی این افراد برابر با متوسط حقوق و مزایای دریافتی دو سال آخر خدمت که ماخذ پرداخت حق بیمه بوده است، می باشد.

۶- متن ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی: میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی و پنجم متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه از صدرصد متوسط مزد یا حقوق تجاوز ننماید.

۷- به موجب قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت مصوب ۲۲ اسفند ۱۳۷۴ مهلت مقرر در ماده ۲۲ برای مدت ۵ سال تمدید گردیده است.

تاریخچه

آشنایی با تاریخچه هلال‌ احمر

در سال ۱۸۶۲ ژن هنری‌ دونان کتاب خاطره‌ای از سولفرینو  را شرح داد و خواستار تشکیل جمعیت‌های امدادی داوطلب برای تسکین آلام این‌گونه آسیب‌دیدگان از جنگ شد.
وی پیشنهاد داد که  خدمت به زخمی‌های نظامی، فعالیتی بی‌طرف محسوب شود و انجمن ژنوی امور عام المنفعه با علاقه وافر از پیشنهاد وی استقبال کرد.
در نتیجه، کنفرانسی بین‌المللی با شرکت نمایندگان ۱۶ کشور در ژنو تشکیل شد و موافقتنامه ۱۸۶۴ برای بهبود وضع مجروحان و رنجوران نظامی میدان جنگ تدوین شد و به امضای نمایندگان ۱۲ دولت از کشورهای شرکت‌کننده رسید. در آن بی‌طرف شمردن متصدیان خدمات پزشکی نیروهای مسلح، رفتار انسانی با زخمی‌ها و بی‌طرفی غیر‌نظامیانی که داوطلبانه به کمک مجروحان جنگ می‌شتابند و نیز علامتی بین‌المللی به منظور مشخص شدن اعضا و وسایلی که در این راه به کار می‌روند، پیش‌بینی شده بود.
به خاطر ملیت دونان، صلیبی سرخ بر زمینه‌ای سفید به تقلید از پرچم سوئیس به عنوان نماد و علامت آن انتخاب شد.
در سال ۱۹۶۳ میلادی، در ۸۸ کشور جهان جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ پدیدآمد و همچنین ۲ گروه بین‌المللی دیگر نیز مرکزشان در ژنو دایر بود. یکی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ که در سال ۱۸۶۳ تأسیس شد و مرکب از ۲۵ تن از بزرگان سوئیس بود که هنگام جنگ به عنوان میانجی‌های بی‌طرف خدمت می‌کردند و دیگری اتحادیه جمیعت‌های صلیب‌سرخ که در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد و هدفش کمک‌های متقابل و همکاری و توسعه  فعالیت‌های مربوطه در زمان صلح بود.
فعالیت صلیب‌سرخ بین‌المللی از پایان جنگ‌جهانی دوم توسعه فراوانی یافت. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ (ICRC )، که مقر آن در ژنو  قراردارد، سازمانی است بی‌طرف، بی‌غرض و مستقل که وظیفه منحصراً‌ بشردوستانه آن عبارت است از: حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت داخلی و یاری‌رسانی به آنها. فعالیت‌های کمیته بین‌المللی بر پایه مقررات حقوق بشردوستانه استوار است و در موارد سیاسی، دینی و عقیدتی بی‌طرف است.

دولت عثمانی در سال ۱۸۷۶ به جای استفاده از نشان صلیب‌سرخ از معکوس رنگ‌های پرچم خود یعنی هلال‌احمر در زمینه سفید برای جمعیت‌ملی خود استفاده کرد
که بعدها بسیاری از کشورهای اسلامی آن را به عنوان نشان جمعیت‌ملی خود بکار بردند. جایگاه جمعیت هلال‌احمر از نظر عرف بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است. صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بین‌المللی، بزرگترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی جهان محسوب می‌شوند.
امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت‌های بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور، وضعیت جمعیت ملی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن‌ها است.
عنوان سازمان بین‌المللی که با هدف تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال ۱۸۶۴ میلادی و در نتیجه تلاش ژن هنری دونان سوئیسی تشکیل شد، صلیب‌سرخ است.

تاسیس در ایران

دولت ایران در سال ۱۳۰۱ جمعیت ملی خود را تأسیس کرد، ولی به جای استفاده از نشان صلیب‌سرخ و یا هلال‌احمر علامت شیر و خورشید سرخ را به عنوان نشان جمعیت خود انتخاب کرد.
علامت شیر و خورشید در کنفرانس ژنو در سال ۱۹۲۹ به عنوان نشان سوم مورد حمایت بین‌المللی، به تصویب رسید. از آن پس ۳ نشان صلیب‌سرخ، هلال‌احمر و شیر و خورشیدسرخ به عنوان نشانه‌ای رسمی و بین‌المللی شناخته شد و نهایتاً در متن کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو مصوب ۱۹۴۹ به عنوان نشانه ۳ گانه بین‌المللی که تحت حمایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه قرار دارد به تصویب رسید.
پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال ۱۳۵۹ دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.